"Marketing-ul este peste tot si totul este marketing. Tu esti marketing, eu sunt marketing, iar astazi, cand ai cumparat paine, ai facut marketing..."

miercuri, 12 martie 2008

Cei 4, 7, 9....P din mixul de marketing

In anul 1964, profesorul american Neil Borden a avut minunata idee de a aborda prima oara mixul de marketing. Practic, el defineste marketingul ca fiind o sinergie intre mai multe variabile: produs, reclama, marca, promovarea vanzarilor, ambalare, prezentarea produsului, pret, servicii post-vanzare, distributie, logistica, vanzarea personala, cercetare de marketing.
Tot in acelasi an, profesorul (canadian de data aceasta) Jerome McCarthy simplifica teoria mixului, grupand variabilele lui Borden in cei 4 binecunoscuti P:
- Product
- Price
- Place
- Promotion
Desi teoria lui McCarthy a fost criticata si considerata a fi simplista si incompleta, s-a dovedit totusi aplicabila si utila in urmatoarele decade.
Interesant este faptul ca marketingul modern nu ii aduce acuze grave ci doar o completeaza cu inca 3 P: personalul, dovezile fizice si procesele.
Ceea ce nu abordeaza in schimb mixul de marketing - si (ca o parere personala) ar trebui sa fie primul P - este regele Consumator si a sa psihologie, fara de care nu ar exista nici produs, nici pret, nici promovare…nici P7.

4 comentarii:

Anonim spunea...

am de facut pe sambata un referat in ceea ce priveste mixul de marketing (cei 7 P) - parte pratica, cu exemple concrete....
crezi ca ma poti ajuta?.. ceva linkuri unde sa ma pot inspira?

Raluca Damian spunea...

http://www.bplans.com/sp/marketingplans.cfm
Sunt sute de exemple.
Bafta!

Anonim spunea...

Nu marketingul modern o completeaza cu cei 3p..in marketingul serviciilor se vorbeste de cei 7p, iar in cel al produselor sunt valabili cei 4

Raluca Damian spunea...

Este foarte adevarat ca cei 7 P se folosesc cu precadere in industria serviciilor, dar si faptul ca aceasta teorie est una mai noua decat cea a lui McCarthy.

Daca e sa ne referim doar la comertul cu bunuri tangibile, se vorbeste de: People, Packaging si Positioning ca fiind cei 3 P "aditionali".