Vorbind despre comunicarea marketing, una din clasificarile cele mai uzuale intalnite atat in literatura de specialitate cat si in practica de zi cu zi este : comunicarea corporate si comunicarea produs.
Este foarte bine cunoscut faptul ca orice tip de comunicare comporta un emitator si un receptor ; in cazul comunicarii marketing, emitatorul este compania, organizatia iar receptorul este publicul asupra caruia se incearca sa se exercite o influenta. Mesajele comunicarii marketing pot avea ca subiect unul sau mai multe produse - comunicare produs dar si intreprinderea in ansamblul ei – comunicare corporate.
De cele mai multe ori, in marketing-ul romanesc, aceasta alegere se face intuitiv, chiar de la inceputul afacerii. La marile corporatii stabilirea felului de a comunica cu piata se stabileste dupa numeroase studii, existand posibilitatea ca cele doua strategii sa fie combinate, caz in care, efortul companiei (in special cel financiar) sa fie dublu.
Cand folosim comunicarea corporate ?
- Cand exista o slaba diferentiere intre produsele companiei si produsele concurentei (de exemplu, bancile, companii de transport etc)
- Daca activitatea companiei este cea de a presta servicii care nu pot fi expuse intr-un catalog de produse (firme de consultanta)
- Cand gama de produse fabricate este foarte mare, iar o comunicare produs ar fi extrem de costisitoare
- Cand produsele companiei sunt foarte asemanatoare : se adreseaza aceluiasi public, au preturi si structuri asemanatoare
- Daca numele companiei are rezonanta si poate deveni brand.
Cand folosim comunicarea produs ?
- Cand compania comercializeaza un singur produs sau putine produse
- Cand potentialii clienti au dubii in ceea ce priveste amplasarea companiei (provincie vs capitala), angajatii sai, situatie financiara.
- Cand produsele companiei sunt foarte diferite : pret, structura, calitate, piata tint
- Cand numele companiei este foarte lung si greu de retinut
In concluzie, comunicarea produs si comunicarea corporate sunt mai degraba complementare decat opuse. In numeroase cazuri si in particular, cand numele intreprinderii este acelasi cu marca produselor, orice comunicare corporate are influente asupra produselor companiei si orice comunicare produs contribuie la intretinerea si promovarea imaginii companiei.
"Marketing-ul este peste tot si totul este marketing. Tu esti marketing, eu sunt marketing, iar astazi, cand ai cumparat paine, ai facut marketing..."
luni, 10 decembrie 2007
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu